Tuesday, January 6, 2009

Otsingumootorite kasutamisest

Leidsin E-consultancy uuenenud kodulehelt põneva ümarlaua kokkuvõtte otsingumootorite kasutamisest. "Search Engine Optimisation (SEO) - Roundtable Briefing, May 2008". Toon siinkohal välja mõned ülevaatlikumad ja huvitavamad punktid.

Otsingumootorite turust

- Google on endiselt ülivõimsalt domineeriv ja lähiajal pole muutusi näha. Yahoo ja MSN küll arendavad aktiivselt seda suunda, ent ka kahepeale kokku on nende osakaal siiski tähtsusetu. Mõnede arvates pole Google'i domineerimine siiski väga suur probleem, sest ühtlasi on see ka siis lihtsamini kontrollitav ja jälgitav.

- Google'i ülemvõimu ei kõigutaks ilmselt ka ükski uudne või segav tehnoloogia, kuna Google ilmselt ostaks selle juba varakult, et ohud elimineerida. Samas nt Hiinas on juhtivaks otsingumootoriks Baidu ning ka Venemaal ja Lõuna-Koreas ei ole Google esimene valik.

- Üks võimalik oht Google'ile on inimeste muutuvad interneti kasutusharjumused või uue generatsiooni pealekasv, kes ilmtingimta ei kasuta otsingumootoreid. Positsiooni hoidmiseks peab Google kindlustama oma otsingutulemuste täpsuse ja asjakohasuse.

- Vertikaalne otsing võib olla selleks valdkonnaks, kus Google on haavatav, sest otsimootori kasutajad võivad otsida veelgi täpsemat kogemust. Näiteks reisisektoris on reklaamijad saanud suuremat kasu andmebaasilistest otsingumootoritest kui tekkepõhistest. Google on ka juba reageerinud ja tutvustanud uusi täpsemaid tunnuseid tõhustamaks reisimisega seotud märksõnade otsingut.

Vertikaalseid (nishi) otsingusuundi on veelgi, kus konkreetse valdkonna otsingumootor annab täpsemaid vasteid. Nt kinnisvara, B2B jm.. Samas ei ole kasutajad neile kuigi lojaalsed ning eduks on vajalik kasutajate kinnistamine.


Huvitavat statistikat otsingumootoritest (iProspect aprill 2008)

- 7 vastanut 10-st klikkab mõnd esimesel lehel kuvatud vastest
- 92% vastanutest valib sobiva vaste esimesel kolmel lehel kuvatavatest tulemustest
- ainult 8% vastanutest otsis tulemusi ka peale kolmandat lehekülge
- üle 90% vastanutest muutis otsingu kriteeriume, kui sobivat vastet ei leitud esimeselt kolmelt leheküljelt

Seega on ettevõtetele väga oluline, et nende andmed tuleksid nt oma kaubamärkide või teenuste puhul loomuliku otsingu puhul välja ja seda võimalikult eespool.
Siinkohal saab kasutada SEO (otsingumootorite optimeerimise) võimalusi ning selle peale tuleks mõelda juba veebilehe loomisel. Tänapäeva praktikas tehakse seda sageli aga alles peale lehe valmimist ja sellest tulenevalt esineb erinevatel veebilehtedel erinevaid probleeme seoses SEO-ga. Näiteks on leheküljel otsingumootorite silmis küll hea lehekülje ja linkide üldhinnang ent halvad hinnangud lehekülje ülesehitusele, teistel on hea ülesehitus aga pole piisavalt linkimisi või liiklust lehel..

Üks olulisemaid SEO instrumente on linkimine teistelt lehtedelt.
Google'i robotid eristavad lisaks linkide hulgale ka nende nö kvaliteeti ja usaldusväärsust, samuti käib vaidlus selle üle, kust maalt algavad "ostetud" lingid, mis on Google'is keelatud. Linkide kvaliteet sõltub ka ärivaldkonnast.
Üldiselt on parim viis linkimisi saada siiski ausal teel, luues tähendusrikast ja huvitavat sisu, millele teised lehed soovivad viidata. See on küll ajamahukas aga võib anda väga suure väärtuse lehele. Probleemiks on siinkohal asjaolu, et mõnes sektoris on raske luua uut ja huvitavat sisu.
Lihtne võimalus linke saada on koostöövõrgustikud ja lingivahetusvõrgustikud - aga siin peitub ka risk - kui Google avastab et tegemist on nö makstud lingiga, siis võiba ta selle arvestamata jätta ning seeläbi kukub lehe reiting kiirelt.

Google'ist sai otsingumootorituru liider tänu adekvaatsetele ja rangetele otsinguprintsiipidele ning nende peamiseks eesmärgiks on seda positsiooni ja reputatsiooni hoida!
Tulevikus ilmselt kasvab veelgi videote osakaal otsingutes ja ilmselt ei ole kaugel ka aeg, mil Google suudab tuvastada ka videote sõnumit - ehk et ka nt laulusõnad ja tekst muutuvad SEO seisukohalt olulisteks.

KASU MEIE PROJEKTILE: Kuna Aidi & raamatute veebileht on veel pooli ja vajab täiendamist, siis peaks sisu loomisel ja ülesehitamisel kindlasti tähelepanu pöörama ka SEO-le, kuna see on otsene kontaktide allikas, mis omakorda mõjutab võimalikku müüki. Samuti on Aidi lehel hea võimlus otsimootoritele atraktiivne olla, kuna nagu näitab blogi ja Orkuti kogemus - suudab Aidi ka veebi toota huvitavat ja unikaalset sisu, mis peaks looma mitmeid kvaliteetseid linke teistelt lehtedelt. Samuti on see oluline juhul, kui püüda Aidit e-turundada ka väljaspoole Eestit.

No comments: